Accessibility Tools

Visiting hours:
The National Museum of Art of Romania, the Theodor Pallady Museum and the K. H. Zambaccian Museum can be visited: Wednesday-Friday 10am-6pm

Saturday-Sunday 11am-7pm, Monday and Tuesday closed. Free entry on the first Wednesday of the month.
The Art Collections Museum: Monday, Tuesday and Friday, 10am-6pm, Saturday and Sunday 11am-7pm, closed Wednesday and Thursday. Free entry on the first Tuesday of the month.
Last entrance: 1 hour before closing for The National Museum of Art of Romania and the Art Collections Museum and 30 minutes for the Theodor Pallady Museum, the K. H. Zambaccian Museum and the temporary exhibitions.
For guided tours, please make a reservation at secretariat@art.museum.ro at least 7 days in advance. 
Between October 10 and 12, 2025, The Throne Room, The Royal Dining Room, and The Voivodes Staircase will be closed.

The National Museum of Art of Romania

 Ruff

Muzeul Național de Artă al României (Calea Victoriei 49-53) vă invită la vernisajul expoziției „Covoare Zburătoare – Thomas Ruff & Transilvania & Anatolia”, joi, 18 septembrie 2025, de la ora 18:00.

Expoziția va putea fi vizitată în perioada 18 septembrie 2025 – 28 februarie 2026.

Despre expoziție

Covoare Zburătoare - Thomas Ruff & Transilvania & Anatolia scoate la iveală coliziunea dintre tradiție și modernitate, dintre local și global, fuziunea dintre valori aparent ireconciliabile, atât de relevante pentru prezentul nostru hibrid.

Așa-numitele covoare de Transilvania își au originea în Anatolia de vest, de la Gördes până la Selendi. Sunt covoare de rugăciune musulmane tipice lumii otomane. Fiecare covor este o încăpere portabilă a devoțiunii private: ea izolează individul pe o insulă de lână pentru exerciții spirituale. Credința, fantezia și pasiunea se înalță spre cer de pe covoarele de rugăciune.

Frânturi de paradis pe pământ, covoarele anatoliene trebuiau să fie bogate, frumoase și luxuriante, pentru a oferi o mostră a plăcerilor de dincolo de lume. Procedând astfel, ele ating valori estetice înalte, independente de scopul lor spiritual. Din celule individuale destinate devoțiunii private, acestea s-au transformat rapid în mărfuri râvnite. Pentru străini, covoarele anatoliene scumpe exprimau opulență, confort, glorie, viziuni extatice și exotice în loc de credință. Încă din secolul al XVI-lea, s-au transformat într-o marfă orientală dorită în Europa.

În drumul lor spre Europa de Vest, covoarele anatoliene au traversat Transilvania, unde au ajuns în bisericile protestante, pe bănci și altare, ca semne tangibile, decorative, ale bogăției și statutului superior. Au pătruns în conace bogate, în special în Germania și Țările de Jos, unde pot fi văzute pe mese și bănci, în scene de interior și naturi statice, de la Vermeer și Pieter de Hooch la Willem Kalf. Covoarele de Transilvania sunt un caz paradoxal de practici culturale și spirituale dislocate, grăitoare pentru de modul în care contextele și consumul redefinesc obiectele ca artă.

Alături de o selecție de 15 covoare anatoliene prețioase, datând din secolele XVI-XVIII, aparținând colecțiilor MNAR din București și Muzeului Brukenthal din Sibiu, expoziția prezintă 15 covoare amețitoare de Thomas Ruff, din seria sa d.o.pe, numită după lucrarea lui Aldous Huxley, Porțile percepției (1954).

În ultimii ani, Thomas Ruff a produs o serie de covoare imprimate cu modele abstracte, colorate, care evocă proliferarea coloniilor organice, a formațiunilor cosmice sau a unor fantezii extatice decorative, orientale. Acestea au rezultat din tehnica sa fotografică caracteristică de manipulare digitală: el creează subiecte virtuale cu un software fractal și apoi le redă digital, cu o cameră virtuală, ea însăși un software. În cazul covoarelor, imaginea este imprimată pe țesătura unui covor neutru, incolor, impregnat cromatic cu jet de cerneală. Astfel, cea mai avansată tehnologie digitală a virtualității pure se combină cu textura cea mai tactilă a realității. Moliciunea covoarelor primește proiecțiile unui software, într-un corp de țesături psihedelice, spiralate amețitor. Rezultatele sunt covoarele singulare ale lui Ruff: comparate cu sursele strict virtuale și radical moderne ale imaginilor generate pe computer, acestea sunt intens fizice și aparent tradiționale, aparținând celui mai tangibil domeniu al vieții de zi cu zi.

Covoare Zburătoare - Thomas Ruff & Transilvania & Anatolia dezvăluie recurențe istorice pe termen lung; sugerează schimbul perpetuu de mijloace tradiționale și mentalități moderne, transferul simbolic continuu al valorilor culturale. Covoarele de Transilvania, covoarele anatoliene însușite și reutilizate lucrativ și interpretativ de practicile culturale și comerciale europene, oglindesc covoarele lui Thomas Ruff, veritabile iterații moderne ale unor mărfuri clasice, transformate în dispozitive conceptuale de către un neobosit artist experimental.

În centrul ambelor lumi de covoare se află suprafețele țesute, asemănătoare grădinilor, pe care exploziile de forme și culori absorb privirea privitorului în transă. Impulsurile estetice din spatele proceselor lor spirituale și vizionare apropie covoarele anatoliene de covoarele lui Thomas Ruff și le leagă într-un agregat moale, cald și emoționant. Acest agregat de fantasme împletite este miza expoziției, deoarece configurează un spațiu profund material, non-virtual, de imersiune corporală propriu-zisă.

Selectarea covoarelor din Transilvania și a covoarelor lui Thomas Ruff a fost în egală măsură o chestiune de curatoriat și grădinărit. Scopul a fost de a le amesteca cât mai mult posibil, cât mai potrivite unele cu altele, într-un mod aproape muzical, într-un joc de forme și culori care sfidează epoci, tehnologii și ideologii, doar pentru a dezvălui țesătura analogă a freneziei lor. Expoziția nu este una documentară, ci este o demonstrație care vizează experiența relațiilor culturale și fenomenale transgresive. Este concepută pentru a scoate la iveală nedumerirea, relativitatea și incertitudinea în referirea la Occident și Orient, pentru a amesteca și a confuza simțul privitorului în raport cu conceptele rigide, încărcate politic, precum „modernitate” și „tradiție”, „continuitate” și „apropriere”, „marfă” și „poziție critică”, „legitim” și „ilegitim”, „atunci” și „acum”. Este o pledoarie pentru extinderea și stratificarea prezentului perceptiv, încărcat de fantezie și ideație.

Evenimente conexe
Pe parcursul expoziției se va desfășura la MNAR o serie de prelegeri și programe educative. Evenimentele vor începe cu o prezentare a lui Thomas Ruff, despre conceptul, sursele și procesul de producție al fotocovoarelor sale. Aceasta va fi urmată de prelegerea susținută de dr. Agnes Ziegler, dedicată conservării, expunerii și reutilizării covoarelor anatoliene în bisericile evanghelice din Transilvania. În decembrie va avea loc conferința dr. Cosmin Ungureanu, dedicată reprezentărilor covoarelor orientale și de Transilvania în pictura italiană, flamandă și olandeză din secolele al XV-lea și al XVII-lea.
Anul 2026 va începe cu prezentarea dr. Ömer Zaimoğlu, despre meșteșugul antic al țesătorilor de covoare din Anatolia.
Programul complet al evenimentelor va fi prezent pe www.mnar.ro și pe rețelele sociale ale MNAR.

Parteneri
Expoziția Covoare Zburătoare - Thomas Ruff & Transilvania & Anatolia este susținută de Institutul Goethe, Institutul Yunus Emre și Asociația Prietenilor MNAR.

The European Decorative Art Gallery

The European Decorative Art Gallery

Divided into six rooms, illustrates four centuries of the history of taste and refinement, of European innovations, manufactures and craftsmen from Austria, Belgium, Czech Republic, Switzerland, France, Germany, Italy, Holland, Spain, Russia of the 16th-19th centuries and completes the museum's permanent collections, together with the European Art Gallery and the National Gallery.

Nostalgia. Remembrance. Recapture European Landscape and Ruins in the 16th-19th Centuries

Nostalgia. Remembrance. Recapture European Landscape and Ruins in the 16th-19th Centuries

Curator: Malina Contu
Visiting hours: Wednesday - Sunday (10:00 to 18:00)
Last entrance: 17:30
Ticket price: 12 lei/ 6 lei/ 3 lei

Theodor Pallady Museum

Theodor Pallady Museum

The museum brings centre stage a core selection of paintings by Theodor Pallady. Together with over 800 prints and drawings from the artist’s Parisian years, these are part of the Serafina and Gheorghe Răut collection, donated to the Romanian state at the end of the 1960s. The collection also comprises French, Dutch, English and Spanish paintings, European furniture and sculpture and a host of various objets d’art which speak eloquently about the manner in which Romanian inter-war intellectuals tried to emulate general trends.

Facebook Page

Acest site folosește cookies

Folosim module cookie pentru a vă pune la dispoziție caracteristici de social media și pentru a analiza traficul. Navigând în continuare, vă exprimați acordul asupra folosirii acestora.